موفقیت مسیری است که برای قدم گذاشتن در آن به شجاعت نیاز داریم و ترس از شکست ، یکی از بزرگترین موانع در مسیر موفقیت و رسیدن به رویاهاست. همه ما با آدم های زیادی برخورد کرده ایم که رویاهای مختلفی داشتند و دارند، اما به خاطر ترس از شکست، هرگز جرات این را نداشته اند که به دنبال رویاهای خودشان بروند و همین موضوع باعث شده یک زندگی معمولی و کسل کننده داشته باشند. ترس از شکست موضوعی است که می تواند ما را از رسیدن به رویاهایمان دور کند، به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد این موضوع صحبت کنیم و بگوییم که ترس از شکست به چه دلیلی به وجود می آید و چطور می شود با وجود آن، همچنان به دنبال رویاهایمان برویم.

پس اگر شما هم درگیر ترس از شکست هستید و فکر می کنید ممکن است نتوانید به رویاهایتان برسید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

 

ترس از شکست چیست؟

ترس از شکست، به این معنی است که وقتی می خواهیم کاری را انجام دهیم، به نتیجه آن فکر می کنیم و می ترسیم که نتوانیم از پس آن کار بربیاییم یا آن کار جواب ندهد و در نهایت ما شکست بخوریم.

خود موضوع ترس از شکست ترسناک نیست، اما داستان هایی که ذهن ما برای بعد از آن می سازد بسیار ترسناک هستند و می توانند ما را از ادامه مسیر منصرف کنند.

مثلا ممکن است شما بخواهید با یک مشتری احتمالی تماس بگیرید و محصول خودتان را به او معرفی کنید، اما بترسید که جواب نه بشنوید و به همین خاطر این کار را نکنید.

یا ممکن است شما بخواهید در اینستاگرام فعالیت کنید، اما بترسید که شاید نتوانید موفق شوید و همین موضوع باعث شود که سراغ این کار نروید.

یا حتی ممکن است شما بخواهید به دختر یا پسر دلخواه خودتان پیشنهاد آشنایی بیشتر بدهید اما از جواب نه بترسید و هرگز این کار را انجام ندهید… و هزاران ترس دیگر که روزانه با آنها درگیر هستیم.

در تمام این مثال ها ما از این می ترسیم که در صورت شکست نابود شویم و اتفاقات بدی بیفتد، در صورتی که اصلا اینطور نیست و با شکست اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

اما چطور می توان ترس از شکست را از بین برد یا بر آن غلبه کرد؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

 

ترس از شکست

 

چطور به ترس از شکست غلبه کنیم؟

اول از همه باید این را بدانید که ترس از بین بردنی نیست و نمی توانیم ترس را کاملا از بین ببریم، ترس های ما با میزان رشدی که داریم تغییر می کنند اما از بین نمی روند.

خیلی از افراد فکر میکنند، انسان های موفق هیچ ترسی ندارند، اما جالب است بدانید که انسان های موفق هم ترس های زیادی دارند، اما با اقدامات مکرر و زیاد و البته قدرت ریسک پذیری که دارند، بر این ترس غلبه می کنند.

در ادامه چند روش را برای غلبه بر ترس از شکست باهم بررسی می کنیم:

 

1- اقدام کردن:

اولین و مهمترین روش غلبه بر ترس از شکست، اقدام کردن است.

اکثر افرادی که درگیر ترس از شکست هستند، هرگز اقدام نمی کنند و مدام در حال برنامه ریزی و سنجیدن موضوع از جهات مختلف هستند.

اما شخصا به عنوان فردی که مدت زیادی درگیر این موضوع بودم، به شما توصیه می کنم که از برنامه ریزی بیش از حد دست بردارید و همین حالا اولین قدم را برای کاری که میخواهید انجام دهید، بردارید.

خیلی اوقات همین اقدام نکردن و مدام برنامه ریزی کردن، باعث می شود ما به ترس خودمان شاخ و برگ بدهیم و آن را بزرگتر کنیم و همین موضوع ما را فلج می کند و اقدامی انجام نمی دهیم.

جیم ران می گوید اقدام کنید و مسیری که در دهن خودتان دارید را طی کنید، یا آن مسیر درست است و به موفقیت می رسید، و یا اگر هم اشتباه باشد، حداقل زودتر متوجه می شوید که اشتباه است و وقت خودتان را با برنامه ریزی و اقدام نکردن، تلف نمی کنید.

پس اولین راه حل برای ترس از شکست، این است که همین امروز شروع کنید و اولین اقدام را برای رویایی که دارید انجام دهید.

 

2- تکنیک تنظیم ترس:

دومین راه حلی که می توانیم برای ترس از شکست بگوییم، تکنیک تنظیم ترس است.

این تکنیک توسط تیم فریس، نویسنده کتاب 4 ساعت کار در هفته معرفی شده است که خودش برای گرفتن تصمیمات سخت زندگی اش، از این تکنیک استفاده می کند.

برای انجام این تکنیک، سه صفحه کاغذ بردارید و به صورتی که در ادامه گفته می شود، ترس های خودتان را تنظیم کنید.

– صفحه اول: صفحه اول، چه می شود اگر نام دارد و باید در آن ترس های خودمان را بررسی کنیم.

صفحه را به سه ستون تقسیم کنید و در ستون اول که شرح نام دارد، لیست اتفاقات بدی که ممکن است برایتان بیفتد را بنویسید.ممکن است 10 تا 20 مورد از این ترس ها را داشته باشید، تمام آن را به صورت کامل یادداشت کنید.

در ستون دوم که پیشگیری نام دارد، برای هرکدام از اتفاقاتی که نوشته اید، راه حلی بنویسید که چطور می توانید از افتادن آن اتفاقات جلوگیری کنید.

در ستون سوم که جبران نام دارد، بنویسید اگر بدترین اتفاقاتی که از آنها می ترسید را چطور می توانید جبران کنید یا از عواقب آنها کم کنید.

مثلا فرض کنید شما می خواهید سرمایه خودتان را برای ایجاد کسب و کاری بگذارید و از این می ترسید که تمام سرمایه شما به باد برود بی پول شوید و نتوانید کسب و کار خودتان را به سود برسانید.

حالا در ستون دوم یعنی پیشگیری، می گوییم مثلا برای اینکه به صورت کامل بی پول نشوید، می توانید هزینه 6 ماه از زندگی خودتان را در بانک پس انداز کنید تا اگر این اتفاق افتاد، بتوانید زندگی خودتان را بگذرانید و پول کافی داشته باشید.

در ستون سوم هم می گوییم حتی اگر پیشگیری جواب نداد و کامل بی پول شدیم، مثلا می توانیم از دوستان خودمان یا والدینمان پول قرض بگیریم یا حتی پیش والدینمان زندگی کنیم تا این دوره را رد کنیم.

به همین سادگی می شود ترسی که به این اندازه بزرگ است یا تحلیل کرد و برای آن راه حل پیدا کرد.

 

– صفحه دوم: حالا در صفحه دوم، باید بنویسید که انجام این کار چه منفعت هایی برایتان دارد؟ تمام اتفاقات خوبی که ممکن است با اینجام این کار برایتان بیفتد را به صورت کامل بنویسید تا بتوانید دلایل خوبی برای انجام این کار پیدا کنید.

مثلا با راه اندازی کسب و کار خودتان، می توانید به استقلال مالی برسید، به انسان های زیادی خدمت کنید، خانواده خودتان را در رفاه و آسایش قرار دهید و بسیاری اتفاقات خوب دیگر که نیاز است تمام آنها را در صفحه دوم بنویسید.

 

– صفحه سوم: در صفحه سوم که آخرین صفحه است، باید هزینه انجام ندادن این کار را بنویسید.

این صفحه را هم به سه ستون تقسیم کنید. در ستون اول بنوسید که اگر کاری که می خواهید را انجام ندهید، تا 6 ماه آینده، چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد.

در ستون دوم بنویسید تا یک سال آینده چه اتفاقاتی می افتد و در ستون سوم هم بنویسید تا سه سال آینده زندگی تان به چه شکلی خواهد بود.

این صفحه باعث می شود که به عمق فاجعه پی ببرید که اگر کاری که می خواهید را انجام ندهید، چه چیزهایی را از دست خواهید داد.

مثلا اگر کسب و کار خودتان را نداشته باشید، تا 6 ماه آینده درگیر شغل فعلی که دوستش ندارید خواهید بود. در 1 سال آینده مدام خودتان را سرزنش می کنید که چرا این کار را انجام نداده اید و در 3 سال آینده هم ممکن است به کلی انگیزه شما برای کار کردن از بین برود و به یک فرد بی انگیزه و کسل تبدیل شوید.

این تکنیک برای غلبه بر انواع ترس ها مخصوصا ترس از شکست، می تواند کمک زیادی به شما کند.

 

تکنیک های زیاد دیگری هم برای غلبه بر ترس از شکست وجود دارند، اما خیلی از آنها ممکن است در دنیای واقعی عملی نباشند. این دو تکنیک، مواردی بودند که به خود من کمک کردند بتوانم بر ترس از شکست غلبه کنم و آرام آرام وارد مسیری شوم که میخواهم در آن باشم.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد ترس از شکست صحبت کردیم و گفتیم که این موضوع چطور می تواند مانع رسیدن شما به رویاهایتان شود.

در ادامه دو تکنیک گفتیم که کمک می کنند بتوانید بر این ترس غلبه کنید و سریع تر مسیر موفقیت را طی کنید.

امیدواریم که با این مقاله بتوانید ترس از شکست را کنار بگذارید و سریع تر در مسیر رسیدن به رویاهایتان قدم بردارید.

شما هم در قسمت کامنت، بنویسید که چه تکنیک های دیگری را برای غلبه بر این ترس انجام داده اید و از آنها نتیجه گرفته اید؟