همه ما دوست داریم که بهره وری و بازدهی خود را بیشتر کنیم و کارهای بیشتری را در زمان کمتر انجام دهیم. اما خیلی وقتها نمی توانیم که تمام کارهای خود را در زمان مقرر تمام کنیم و بازدهی خوبی در زندگی و کارمان نداریم!

همه ما 24 ساعت در شبانه روز وقت داریم و دوست داریم که کلی کار مهم و بزرگ در این مدت انجام دهیم. کلید اصلی انجام دادن کارهای بزرگ و مهم این است که بهره وری خود را افزایش دهیم و عملکرد بهتری داشته باشیم.

در این نوشته می خواهم درباره روشهای عملی برای افزایش بهره وری در کار و زندگی با شما صحبت کنم و از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

آیا فکر می کنید بازدهی و بهره وری بالایی ندارید؟

عملکرد ضعیف و بازدهی پایین می تواند در همه جنبه های زندگی، گریبان ما را بگیرد. وقتی بازدهی پایینی داشته باشیم، زمان زیادی را برای انجام کارها صرف می کنیم و کارهای ما بیش از اندازه طول می کشد!

با افزایش بهره وری و بازدهی بیشتر، ما می توانیم در مدت زمان کوتاه تر، کارهای مفیدتر و بیشتری انجام دهیم و در نتیجه در شغل و زندگی خود موفق تر شویم.

پس اگر فکر می کنید بازدهی و بهره وری بالایی ندارید، تا انتهای این نوشته را مطالعه کنید.

 

7 راهکار برای افزایش بهره وری و بهبود عملکرد

اگر می خواهید بازدهی بیشتری داشته باشید و به صورت قدرتمند روی کارهای خود وقت بگذارید، این راهکارها به شما کمک خواهد کرد:

 

دقت کرده اید که وقتی مدام گوشی تلفنتان را چک می کنید و هر چند دقیقه یکبار به شبکه های اجتماعی سر می زنید، حواس شما از کار اصلیتان پرت می شود و نمی توانید به خوبی روی کار خود تمرکز کنید؟

واقعیت این است که عوامل حواس پرتی مثل تلویزیون، ایمیل، شبکه های اجتماعی و… جلوی تمرکز ما را می گیرند و اجازه نمی دهد که صددرصد حواس خود را روی یک کار بگذاریم.

پس اگر می خواهید به صورت متمرکز کار کنید و بهره وری بیشتری داشته باشید، این کارها را انجام دهید:

 با حذف عوامل مزاحم و حواس پرتی، می توانید تا حد زیادی تمرکزتان را بهبود دهید و بهره وری بیشتری داشته باشید.

 

اگر از جمله افراد پرمشغله ای هستید که دوست دارند چندین کار را به صورت همزمان جلو ببرند، باید بدانید که این عادت شما، مانع از بازدهی بالای شما خواهد بود!

باید یاد بگیرید که هر لحظه، فقط و فقط روی یک کار تمرکز داشته باشید و بعد از انجام دادن آن کار، به سراغ دیگر وظایف خود بروید.

پس یکی دیگر از راه های افزایش بهره وری و بهبود عملکرد این است که کارهای خود را روی کاغذ یادداشت کنید و در هر لحظه، روی یک کار تمرکز داشته باشید.

 

یکی دیگر از راه های افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد این است که از تکنیک پومودورو برای بالا بردن بهره‌وریتان استفاده کنید.

تکنیک پومودورو به این صورت است که فقط باید 25 دقیقه یا نیم ساعت کاری را انجام دهید و 10 دقیقه یا یک ربع استراحت کنید. با کمک تکنیک پومودورو، می دانید که فقط باید 25 دقیقه یا نیم ساعت روی کار خود وقت بگذارید و بعدش می توانید استراحت کنید.

برای استفاده از تکنیک پومودور می توانید از اپلیکیشنهای موبایلی مثل Forest و Pomodoro استفاده کنید یا با کمک یک ساعت و تایمر، زمان کار کردن خود را مشخص کنید و در آن بازه زمانی، فقط کار کنید.

 

دقت کرده اید که اگر مجبور باشید، کارها را سریع انجام می دهید و گاهی اوقات هم هست که تمام شدن کارهای شما خیلی طول می کشد؟

بنا بر قانون پارکینسون، زمان انجام کارهای شما به اندازه ای که تعیین می کنید طول می کشد. یعنی این شما هستید که تعیین می کنید یک کار دو روز طول بکشد یا دو هفته! اگر برای انجام کارهایتان، یک زمان مشخص و محدود مشخص کنید، وادار می شوید که کارهایتان را در همان زمان مشخص تمام کنید.

مثلا برای انجام دادن کارهای پروژه پایان نامه خود، به جای اینکه 3 ماه را برای این کار در نظر بگیرید، تصمیم بگیرید که در عرض 2 ماه، کارهایتان را تمام خواهید کرد.

پس اگر می خواهید در زمان کمتر، کارهای بیشتری انجام دهید و وظایف خود را تمام کنید، تصمیم بگیرید که در مدت کوتاه، وظایف خود را تمام کنید و سریع و قدرتمند کارهای مهمتان را به پایان برسانید.

 

یکی از دلایل پایین آمدن بهره وری این است که می خواهید تمام کارهای خود را انجام دهید و به همین دلیل است که خسته می شوید و از عملکرد خود راضی نیستید.

برای افزایش بهره وری و بهبود عملکرد خود، خوب است که بعضی از کارهایتان را برون سپاری کنید تا دیگران آنها را انجام دهند و خودتان مشغول کارهای مهم خود شوید و تمرکز بیشتری روی کارهای اصلیتان داشته باشید.

مثلا اگر می خواهید تمرکزتان را روی پروژه پایان نامه خود بگذارید، می توانید ویرایش و تصحیح املایی مطالب را به شخص دیگری واگذار کنید و خودتان کارهای اصلی پروژه را انجام دهید.

 

دوست دارید تمرکز خود را خیلی راحت و لذت بخش افزایش دهید؟

داشتن استراحت های برنامه ریزی شده و کوتاه باعث افزایش تمرکز شما می شود. تحقیقات نشان داده است که اگر در میان کارهای سخت و وظایف طولانی استراحت کنید، می توانید عملکرد بهتری داشته باشید و بهره وری خود را افزایش دهید.

برعکس این موضوع هم صادق است. اگر بدون وقفه و بدون استراحت کردن کار کنید، بهره وری شما پایین می آید و خسته خواهید شد. پس برای افزایش بازدهی و بهتر انجام دادن مسئولیتهایتان، به خودتان کمی استراحت بدهید و دوباره شروع به کار کنید.

 

حتی وقفه های کوتاه می توانند بازدهی شما را پایین بیاورد و حواستان را از کار مهمتان پرت کند. پس اگر می خواهید بازدهی بالاتری داشته باشد، باید کارها را بدون وقفه و حواس پرتی انجام دهید.

برای به حداقل رساندن وقفه ها، می توانید درب اتاق خود را ببندید، تلفن همراهتان را در حالت سکوت قرار دهید، اینترنت را قطع کنید یا کارهای مهمتان را در مکانهای خلوت انجام دهید. یادتان باشد در برابر وسوسه های حواس پرت کن مقاومت کنید!

این 7 راهکار به شما کمک می کنند تا بهره وری خود را افزایش دهید و عملکرد بهتری داشته باشید. با کمک این راهکارها، می توانید کارهای خود را بهتر انجام دهید و در مدت زمان کمتر، کارهای بیشتری انجام دهید. یادتان باشد که بهره وری بالا داشتن، مثل دیگر عادتهای مثبت است و به تکرار و تمرین نیاز دارد. پس این 7 راه برای افزایش بهره وری را مدام انجام دهید تا بازدهی شما بالا شود و از خودتان راضی شوید.

هر روز که بهره وری و تمرکز خوبی داشتید، به خودتان پاداش بدهید و خودتان را تشویق کنید تا انگیزه بیشتری برای بهتر شدن داشته باشید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدوارم با کمک این راهکارها، بهره وری بالاتری داشته باشید.