اگر زندگی نامه و داستان موفقیت انسانهای موفق و خودساخته را خوانده باشید، می بینید که هیچ کدام از آنها اهل اهمال کاری و تنبلی نبوده اند! هیچ کدام از افراد موفق کار امروزشان را به فردا موکول نمی کردند و برای تلاش کردن و رسیدن به اهدافشان، شک نداشتند! اما متاسفانه بسیاری از ما انسانها، درگیر اهمال کاری و تنبلی می شویم و کارهای خود را در زمان درست و به شکل درست انجام نمی دهیم! در این نوشته می خواهیم درباره روشهای غلبه بر اهمال کاری و تنبلی با شما صحبت کنیم.

 

اگر شما هم جزو افرادی هستید که همیشه شروع کردن کارهای جدید یا تکمیل کردن پروژه ها را به بعد موکول می کنید، در این نوشته با ما همراه باشید؛ زیرا بعد از خواندن این مطلب، دیگر آن آدم تنبل سابق نخواهید بود!

 

چگونه متوجه شوید که فردی تنبل و اهمال کار هستید؟

تنبلی و اهمال کاری با علائمی مثل تب، سرفه و بی حالی همراه است! شوخی کردم! در واقع تنبلی و اهمال کاری فقط یک علامت دارد و آن، انجام ندادن کارها در زمان درست و تکمیل نکردن کارهای مهم است! اگر شما جزو افرادی هستید که دائماً کارهای خود را به فردا می اندازید، هر روز خودتان را به خاطر انجام ندادن کارهایتان توجیه می کنید و اهل بهانه تراشی و در رفتن از زیر کارهای مهم هستید، پس شما فردی تنبل و اهمال کار هستید!

 

تنبلی و اهمال کاری چه بلایی بر سر انسان می آورد؟

اگر فردی تنبل باشید و به تنبلی عادت کنید، باید بدانید که زندگی شما همیشه معمولی و متوسط باقی می ماند و هرگز یک کار بزرگ و ارزشمند در زندگیتان انجام نخواهید داد! مثلا:

 

گفتن موارد بالا کافی است یا باز هم می خواهید با انواع و اقسام مشکلات اهمال کاری و تنبلی آشنا شوید؟ فکر می کنم در همین حد کافی است و تا به حال متوجه شده اید که اهمال کاری و تنبلی مثل یک موجود مرموز می تواند به تمام مسائل مهم زندگی شما وارد شود و پایه های موفقیت شما را از بین ببرد.

 

 

چگونه ریشه اهمال کاری و تنبلی را از جا دربیاورید؟

 

  1. به درون خودتان بروید و از درون تغییر کنید.

برای از بین بردن ریشه های اهمال کاری و تنبلی، در درجه اول باید بخواهید که این عادت بد را در وجودتان از بین ببرید؛ اجازه دهید یک واقعیت را بیان کنم. تا به امروز این عادتهای ما بوده اند که زندگی ما را ساخته اند. اگر زندگی ما به آن صورتی نیست که می خواهیم، دلیلش را باید در وجود خود پیدا کنیم. درست از همان لحظه ای که تصمیم می گیرید تغییر کنید، مسیر تغییر و تحول شما شروع می شود. پس

 

گام اول برای غلبه بر اهمال کاری و تنبلی: تصمیم بگیرید و متعهد شوید که تنبلی و اهمال کاری را کنار بگذارید.

بعد از اینکه با خودتان کنار آمدید و واقعا تصمیمتان را گرفتید، می توانید از دیگر راهکارهای این نوشته برای از بین بردن عادت تنبلی و اهمال کاری استفاده کنید.

  1. فقط شروع کنید!

خیلی وقتها ما کارها را شروع نمی کنیم؛ زیرا می خواهیم آنها را به بهترین و کامل ترین شکل ممکن انجام دهیم. مثلا پایان نامه خود را شروع نمی کنیم؛ چون به دنبال یک ایده خاص و فوق العاده هستیم! یا شروع کسب و کار شخصی خود را به دلایل مختلف مثل نداشتن سرمایه، نداشتن زمان کافی و… به تاخیر می اندازیم! جالب اینجاست که خیلیها، فقط آرزوی داشتن کسب و کار شخصی خود را دارند و هرگز به آن نمی رسند؛ زیرا شروع کارشان را مدام و مدام به بعد موکول می کنند.

اصلا بیایید یک کاری کنیم. از این به بعد، به جای اینکه کارهایتان را در بهترین و بی اشکال ترین حالت ممکن شروع کنید، آنها را در معمولی ترین شرایط شروع کنید. مثلا اگر ایده فوق العاده ای برای پایان نامه خود ندارید، با یک ایده معمولی نوشتن پایان نامه را شروع کنید. باور کنید در طول مسیر، می توانید ایده خود را پخته تر کنید و موضوعتان را حرفه ای تر کنید.

اگر مدام منتظر این باشید که به شما الهام بشود و بتوانید بهترین و خفن ترین ایده ها را برای کارها و زندگیتان پیدا کنید، هرگز این اتفاق نمی افتد؛ پس بهتر است بلند شوید و در طول مسیرتان رشد کنید. پس

قدم دوم برای غلبه بر اهمال کاری و تنبلی این است که: از همین لحظه و همین شرایط شروع کنید و کار خود را انجام دهید. اصلا هم برایتان مهم نباشد که در حال حاضر بهترین نیستید!

تا اینجا یاد گرفتیم که از درون متعهد شویم که دیگر فردی تنبل و اهمال کار نباشیم و بعد از شرایط فعلی خود شروع کنیم. وقتی می خواهید شروع به کار کنید، باید اصل سوم را به کار بگیرید.

 

  1. کارهای خود را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید!

وقتی اهمال کاری را کنار می گذارید و می خواهید کارهای خود را شروع کنید، ممکن است از انجام دادن کارهای بزرگ خود بترسید و در نتیجه، دوباره به اهمال کاری و بی خیالی پناه ببرید! برای همین است که به شما توصیه می کنیم تا کارهایتان را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید. مثلا اگر می خواهید پروژه پایان نامه خود را انجام دهید، پروژه خود را به گامهایی مثل نوشتن پروپوزال، نوشتن طرح پایان نامه، تکمیل بخش اول و… تقسیم کنید و هر بار، روی یکی از آن کارهای کوچک تمرکز کنید. با این کار، کارهای شما بزرگ و وقت گیر به نظر نمی رسد و می توانید بعد از اتمام کارهای کوچکتان، انگیزه بگیرید و به سراغ انجام دادن بقیه کارهایتان بروید. پس

گام سوم برای غلبه بر اهمال کاری و تنبلی این است که کارهای خود را به کارهای کوچکتر تقسیم بندی کنید و فقط روی همان کار کوچک تمرکز کنید و انجامش دهید. با این روش، دیگر راه را بر اهمال کاری و تنبلی خود می بندید و می توانید از انجام دادن کارهای کوچک لذت ببرید.

وقتی کارهایتان را به بخشهای کوچکتر تقسیم کردید و انجامشان دادید، راهکار بعد را اجرا کنید.

 

  1. با افسردگی مبارزه کنید!

شاید خودتان خبر ندارید، ولی افسردگی و ناراحتی، انرژی و انگیزه ای برای انجام دادن کارها برای شما نمی گذارد. پس اگر فکر می کنید در حال حاضر از نظر روحی خسته و ناراحت هستید، خوب است به مشاور مراجعه کنید یا تلاش کنید تا روحیه خود را شاد و پرانگیزه نگه دارید. صحبت کردن با دوستان، تفریح کردن، داشتن نگرش مثبت نسبت به زندگی و گشتن در طبیعت و… به شما کمک می کند تا از پس شرایط ناراحت کننده و سخت برآیید و با افسردگی مبارزه کنید. پس

راهکار چهارم برای غلبه بر اهمال کاری و تنبلی این است که: با کمک گرفتن از فردی متخصص، افسردگی و ناراحتی را در وجود خود از بین ببرید و روحیه خود را شاد نگه دارید. با این کار، انگیزه و عشق لازم برای شروع هر کاری را پیدا خواهید کرد.

البته راهکار پنجم هم برای غلبه بر اهمال کاری فوق العاده است!

 

  1. سطح انرژی خود را بالا نگه دارید!

دقت کرده اید در زمانی که رژیم می گیریم، کم غذا می خوریم یا کم می خوابیم، انرژی و حال هیچ کاری را نداریم؟ پایین بودن سطح انرژی، باعث می شود حال و حوصله انجام دادن کارهای بزرگ را نداشته باشیم و استراحت و خواب را به هر کار دیگری ترجیح بدهیم! پس

راهکار پنجم برای غلبه بر تنبلی و اهمال کاری این است که خوب غذا بخورید، رژیم غذایی سالم و پر از ویتامینها و مواد ضروری داشته باشید، خوب بخوابید، زیاد از بدنتان کار نکشید، ورزش کنید و به جسمتان اهمیت بدهید تا توانایی انجام دادن کارها را داشته باشید و قدرتمند به سمت کارهایتان بروید.

حالا که یاد گرفتید که به جسمتان اهمیت بدهید تا انرژی انجام دادن کارها را به دست بیاورید، راهکار ششم را نیز جدی بگیرید.

 

  1. برای خودتان پاداش در نظر بگیرید.

اگر می خواهید انگیزه و انرژی شما برای انجام دادن کارها حفظ شود، یاد بگیرید که برای خودتان پاداش در نظر بگیرید و بعد از انجام دادن کارهایتان، به خودتان جایزه بدهید. پاداش شما می تواند 20 دقیقه چرت عصرگاهی، خوردن یک قهوه خوشمزه، تماشای یک فیلم دوست داشتنی یا بیرون رفتن با دوستان در آخر هفته باشد. در طول مدت کار کردن خود، پاداشتان را در نظر بگیرید و به خودتان بگویید که این کار را تمام خواهم کرد تا به پاداش خوبم برسم! پس

راهکار ششم برای غلبه بر اهمال کاری و تنبلی این است که در ازای انجام دادن کارهایتان، به خود جایزه دهید و خودتان را مدام تشویق کنید تا انگیزه بیشتری داشته باشید.

راهکار هفتم هم برای شروع کارها و غلبه بر اهمال کاری فوق العاده خوب است! خود من با کمک راهکار هفتم همیشه بر غول اهمال کاری خودم غلبه می کنم!

 

  1. بازه های زمانی کوچک را برای انجام دادن کارها در نظر بگیرید!

من هر زمان که درگیر تنبلی می شوم و وسوسه می شوم که انجام دادن کارهایم را به تعویق بیندازم، با خودم تکرار می کنم که: فقط 20 دقیقه از زمانم را به آن کار اختصاص می دهم. در نتیجه در طول روز من بارها به خودم می گویم که: فقط 20 دقیقه ورزش می کنم، فقط 20 دقیقه مطالعه می کنم، فقط 20 دقیقه زبان انگلیسی میخوانم و بعد از 20 دقیقه برای خودم یک جایزه خوب (راهکار ششم) در نظر می گیرم. البته این راهکار را از کتاب «عادتهای اتمی» نوشته جیمز کلیر یاد گرفته ام که با در نظر گرفتن بازه های کوچک زمانی برای انجام دادن کارها، بر تنبلی ام غلبه کنم و هیولای اهمال کاری ام را شکست بدهم! پس

راهکار هفتم برای غلبه بر تنبلی این است که بازه های زمانی کوچک را برای انجام دادن کارهای خود در نظر بگیرید و متعهد شوید که در آن بازه های زمانی کوتاه، کارهای خود را انجام دهید. بعد از آن زمان هم می توانید بابت انجام کارهایتان از خود قدردانی کنید.

در این نوشته با 7 راهکار کاربردی و مفید برای غلبه بر اهمال کاری و تنبلی آشنا شدید. لطفا توجه کنید که محرک های مزاحم مثل گوشی، شبکه های اجتماعی و تلویزیون باعث می شوند که وقت خود را بیهوده تلف کنید و انجام دادن کارهای مهمتان را به تعویق بیندازید! پس بهتر است این عوامل حواس پرتی را محدود کنید و با کمک این روشهای گفته شده، شروع به انجام دادن کارهای بزرگتان کنید و تنبلی را کنار بگذارید.

در پایان این نوشته از شما می خواهم که هر زمان احساس کردید تنبلی به سراغتان آمده است، به نتایج اهمال کاری فکر کنید! به این فکر کنید که با به تعویق انداختن کارها و اهمال کاری، زندگی شما هیچ تغییری نخواهد کرد و شرایط شما بهتر نمی شود. یادتان باشد که هیچ کدام از افراد موفق و بزرگ در دنیا، اهل بهانه تراشی و تنبلی نبودند و اگر کاری را باید انجام می دادند، با تمام قوا شروع می کردند و تا انتهای آن کار پیش می رفتند.

کار مهم امروز شما چیست؟ همین حالا بلند شوید و غلبه بر تنبلی و اهمال کاری را از همین لحظه شروع کنید…