مشکلی به نام تنبلی و اهمال کاری

تنبلی و اهمال کاری ، مشکلی است که بسیاری از افراد حداقل یک بار در زندگی خود با آن مواجه می شوند! بعضی ها هم که مدام در دام تنبلی و اهمال کاری می افتند و به همین خاطر است که همیشه از کارهای خود عقب می افتند! در این نوشته راهکارهای مقابله با تنبلی و اهمال کاری را می خوانید و یاد می گیرید که چگونه کارهای خود را به موقع و سروقت انجام دهید. برای درک بهتر این موضوع، بهتر است ابتدا با مفهوم تنبلی یا اهمال کاری آشنا شوید.

 

مقابله با تنبلی و اهمال کاری

 

تنبلی یا اهمال کاری به چه معناست؟

تنبلی یا اهمالکاری یعنی اینکه ما کارهایی که تصمیم داریم در زمان مشخصی انجام دهیم را به آینده موکول می کنیم یا به خاطر اینکه تلاش کافی نکرده ایم، از اهداف خود صرف نظر می کنیم. حدود نیمی از دانشجویان و دانش آموزان درگیر این مشکل می شوند و کارهای مهم خود را به تعویق می اندازند. دلیل عقب انداختن کارها هم برای لذتهای لحظه ای است؛ اما باعث می شود احساسات منفی مثل عذاب وجدان، احساس گناه، استرس و اضطراب در فرد به وجود بیاید. اصلی ترین قربانی های اهمال کاری، اهداف بلند مدت و انگیزه افراد هستند. از آنجایی که حدود یک پنجم از بزرگسالان نیز دچار تنبلی یا اهمال کاری می شوند، باید به صورت جدی به این مساله پرداخت و ریشه های آن را پیدا کرد.

ریشه تنبلی و اهمال کاری

برای پیدا کردن ریشه تنبلی و اهمال کاری می توان عوامل متعددی را بررسی کرد؛ اما تربیت و آموزه های دوران کودکی تاثیر زیادی در تنبلی و اهمال کاری افراد می گذارند. کسی که در دوران کودکی فقط به اشتیاق تشویق دیگران و مخصوصا والدین یا ترس از تنبیه آنها کاری را انجام می دهد، در بزرگسالی برای انجام کارهای مهم خود نمی توانند درست اقدام کنند. این افراد روش درست اولویت بندی کارها و برنامه ریزی را بلد نیستند و انگیزه درونی خاصی برای انجام کارهای خود ندارند. مثلا مطالعه درسهایشان را تا نزدیک به امتحان پایان ترم انجام نمی دهند و همه کارهایشان را به آخرین لحظه موکول می کنند.

شاید تنبلی کردن و اهمال کاری در مطالعه یک درس آسیب زیادی به آینده فرد وارد نکند؛ اما اهمال کاری در بلند مدت می تواند باعث نارضایتی و ناامیدی فرد از خودش و زندگی اش شود. مثلا فردی را در نظر بگیرید که می خواهد در زندگی اش یک کار مهم انجام دهد؛ مثلا کتابی بنویسد یا در رشته خاصی تحصیل کند یا کسب و کار شخصی خودش را راه اندازی کند؛ اما مدام این کارها را به تعویق می اندازد و به همین خاطر هم تا لحظه پایان زندگی اش با اهمال کاری و تنبلی درگیر است و احساس عدم موفقیت و ناتوانی می کند.

برای اهمال کاری دلایل زیادی وجود دارد که در ادامه این نوشته با آنها آشنا خواهید شد.

مقابله با تنبلی و اهمال کاری

 

نتایج اهمال کاری

کسانی که اهمال کاری و تنبلی زیادی دارند، در هنگام تحصیل عملکرد پایینی دارند، در شغلشان هم به شکل بسیار بی کیفیت فعالیت می کنند، وضعیت پزشکی و سلامتی خود را پیگیری نمی کنند، به دنبال اهداف بزرگ در زندگی خود نمی روند، برای دوران بازنشستگی خود پس انداز نمی کنند و هیچ دستاورد بزرگی ندارند. مطالعه ای که در سال 1997 میلادی روی دانشجویان کالج انجام شد نشان می داد که تنبلی کردن و اهمال کاری، رابطه مستقیمی با استرس بالا، بیماری و نمره های پایین تر افراد دارد.

چرا ما درگیر اهمال کاری می شویم؟

  1. در بسیاری از اوقات، ما اهمال کار نیستیم؛ بلکه دچار نوعی افسردگی خفیف، بی انگیزگی و افت انرژی شده ایم و این موضوعات را با هم اشتباه گرفته ایم. کسی که اهمال کاری می کند، می تواند کارهای خود را انجام دهد؛ اما این کارها را به تعویق می اندازد؛ در حالیکه فرد افسرده و بی انرژی، توانایی انجام هیچ کاری را ندارد. پس انرژی کم یکی از دلایل اهمال کاری است. وقتی ما انرژی کمی داشته باشیم، کارهای خود را به تعویق می اندازیم تا سطح انرژی خود را حفظ کنیم!
  2. یکی دیگر از دلایل مهم اهمال کاری، شخصیت افراد است. همانطور که گفتیم، اگر شخصی در کودکی وابستگی زیادی به پاداش یا جایزه داشته باشد، تنها زمانی کارهایش را انجام می دهد که پای جایزه و پاداش خاصی در میان باشد. چنین افرادی اهل ریسک و تجربه های جدید نیستند و نمی خواهند سختی و درد انجام دادن بعضی از کارها را تجربه کنند. این افراد دوست دارند بدون تلاش و زحمت زیاد به خواسته های خود برسند.
  3. یکی دیگر از دلایل اهمال کاری، فرار کردن است! وقتی فردی از انجام کاری بترسد یا نسبت به آن احساسات ناخوشایندی داشته باشد، خود را به تنبلی می زند تا از احساسات منفی مثل ترس خلاص شود. مثلا فرد از راه اندازی کسب و کار خودش و مدیریت برنامه های کاری می ترسد و به همین خاطر است که خود را مشغول بازی های کامپیوتری یا موبایلی، تماشای تلویزیون، گشتن در شبکه های اجتماعی، آشپزی، تمیز کردن خانه و… می کنند تا به سراغ کارهای مهم و اساسی خود نروند! در واقع این کارهای آسان و زودبازده، مثل مسکن عمل می کند و مانعی بین آن فرد و اهداف بلند مدتش خواهد بود.
  4. یکی دیگر از دلایل اهمال کاری و انجام ندادن کارها، کمال گرایی است. در واقع افراد کمال گرا به قدری استانداردهای بالایی دارند که نمی توانند یک کار را به صورت معمولی انجام بدهند و به قدری دوست دارند بی نقص عمل کنند که زمانشان می گذرد؛ اما هیچ کاری را جلو نبرده اند. همه ما در موقعیتی دچار تنبلی و اهمال کاری شده ایم، اما اگر مدام در دام اهمال کاری گیر کنیم، فرصت و انرژی خود را از دست داده ایم؛ بدون اینکه کاری انجام داده باشیم! به همین خاطر است که باید کمالگرایی را کنار بگذاریم و باور داشته باشیم که  بهترین نبودن در هر کاری، اصلا موضوع خطرناکی نیست!

 

مبارزه با تنبلی و اهمال کاری

 

راه های مبارزه با تنبلی و اهمال کاری

حالا که با دلایل اصلی تنبلی و اهمال کاری آشنا شده اید، احتمالا دوست دارید بدانید که بهترین راه برای از بین بردن عادت تنبلی و اهمالکاری چیست؟ قبل از هر چیزی به خودتان باور داشته باشید و باور کنید که شما می توانید این عادت بد را با عادتهای بسیار خوب جایگزین کنید. پس بهانه ها را کنار بگذارید و به راهکارهای زیر عمل کنید تا شاهد از بین رفتن تنبلی و عادت به تعویق انداختن کارهایتان باشید:

  1. انرژی پایین خود را درمان کنید و حالت افسردگی را از بین ببرید.

گفتیم که یکی از مهم ترین دلایل انجام ندادن کارها این است که ما انرژی پایینی داریم و حالت افسردگی به ما دست داده است؛ به همین خاطر است که باید این موضوع را برطرف کنیم تا حس و حال انجام دادن کارها را دوباره به دست بیاوریم. گاهی اوقات انرژی پایین ما به دلیل کمبود بعضی ویتامین ها و مواد در بدنمان است. کمبود آهن، کمبود ویتامین ب و روی در بدن می تواند باعث احساس خستگی شود؛ به همین خاطر شما می توانید با خوردن قرصهای ویتامین و مکمل های غذایی، انرژی خود را دوباره بالا ببرید. البته لطفا اول آزمایش بدهید و زیر نظر پزشک این کار را انجام بدهید. موضوع بعدی این است که حالت بدنی ما روی انرژی ما تاثیر می گذارد؛ پس اگر انرژی بیشتری می خواهید باید خودتان این انرژی بیشتر را تولید کنید؛ چگونه؟ با ورزش کردن و تحرک بدنی می توانید از حالت سستی و بی انرژی بودن بیرون بیایید و انرژی بیشتری داشته باشید.

2. یاد بگیرید کارهای مهم و غیر مهم خود را بشناسید.

از آنجایی که ما اولویت بندی کردن در کارها را بلد نیستیم، کارهای غیر مهم مثل جواب دادن به ایمیلهای غیرکاری، چک کردن اینستاگرام و… را از قلم نمی اندازیم؛ اما رسیدگی به سفارش مشتریان، انجام دادن پروژه پایان نامه و… را فراموش کنید. باور داشته باشید که هیچ کس در طول یک شبانه روز نمی تواند تمام کارهای داخل دفترش را تیک بزند؛ اما می تواند با انجام دادن کارهای مهمش احساس بهتری داشته باشد. پس با اولویت بندی کردن، شما می توانید جلوی اهمال کاری را بگیرید.

شاید بپرسید چطور اولویت بندی کنم؟ برای این کار ابتدا مشخص کنید که آیا آن کار فوری است یا غیر فوری؟ آیا کار فوری شما مهم است یا غیر مهم؟ آیا کار غیر فوری شما مهم است یا غیر مهم؟ برای برنامه ریزی و اولویت بندی، ابتدا برای کار مهم و فوری مثل چکاپ سلامتی خود یا تماس کاری مهم با مشتری خود وقت در نظر بگیرید؛ سپس به سراغ کارهای مهم و غیرفوری بروید. کارهای مهم و غیر فوری مثل مطالعه درسها قبل از رسیدن فصل امتحانات است که با انجام دادنشان، لطف بزرگی به خودتان می کنید و خود را از خطر استرس و نگرانی دور خواهید کرد. اگر زمان اضافه آوردید می توانید کارهای غیرمهم و فوری را انجام دهید. مثلا اگر کسی به شما ایمیل زده است، او را بعد از اولویت اول و دوم انجام دهید. آخرین جایگاه هم به کارهای غیر مهم و غیرفوری می رسد که شامل چک کردن اینستاگرام، بازی با موبایل و.. می شود و معمولا نتیجه بلندمدتی به دنبال ندارد.

بین این 4 مدل کار که گفته شد، انجام دادن کارهای مهم و غیر فوری باعث آسودگی شما و رشد و پیشرفتتان می شود. به جای انجام دادن کارهای ساده که لذت کوتاه و اهمیت کمی دارند، اولویت هایتان را مشخص کنید و هرچقدر هم که سختتان است، آنها را انجام دهید. باور کنید که بعد از مدتی درس خواندن، انجام دادن تکالیف دانشگاه، کار کردن روی پروژه های بزرگ و… برایتان سخت نیست؛ زیرا شما هر روز زمانی را برایشان در نظر گرفته اید.

3. با سیستم هدفگذاری و پاداش دهی جلو بروید.

چه باور کنید و چه نه، هنوز هم درون ما کودکی وجود دارد که از گرفتن پاداش خوشحال می شود! پس برای رسیدن به اهداف بزرگ و بلندمدت خود، ابتدا اهداف کوتاه مدت و کوچک در نظر بگیرید؛ زیرا اهداف کوتاه مدت، راحت هستند و شما برای انجام دادنشان مانع بزرگی نخواهید داشت! با فکر کردن پاداش رسیدن به این اهداف، انگیزه انجام دادنشان را هم خواهید داشت. با گرفتن پاداش، برای رسیدن به هدف بعدی هم انگیزه دارید و به این ترتیب است که بعد از مدتی می توانید به هدف اصلی خود برسید. پس از قدرت اهداف کوتاه مدت و فرصتهای کوچک غافل نشوید!

4. مهم ترین شخص انگیزه بخش زندگی خود باشید!

شما می توانید با مهربانی و آرامش، مهم ترین شخص انگیزه بخش زندگی خود باشید؛ اما باید خود را درک کنید. مثلا هر زمان خسته بودید کار را تعطیل کنید و هر زمان گرسنه شدید ابتدا میان وعده بخورید و بعد شروع کنید. حتی می توانید مهربانانه با خودتان حرف بزنید و بگویید: عزیزم، میدونم تو چقدر قوی و توانمند هستی، ازت میخوام شروع کنی، فقط 1 صفحه از کتابت رو بخونی میتونی بری و یه قهوه بخوری، فقط 1 ساعت کار کنی میتونی بری و یه چرت بزنی و به همین صورت.

شروع یک کار، سخت ترین قسمت آن است و شما با این روش می توانید کاری کنید که سخت ترین مرحله را شروع کنید. ذهن ما دوست دارد یک کار را تمام کند تا به آرامش و راحتی برسد. هدف از انگیزه دادن به خودمان این است که برای شروع کردنش، مقاومت نکنیم. معمولا وقتی کاری را انجام می دهیم و لذت گامهای کوچک را می چشیم، دوست داریم آن را ادامه بدهیم. به خودمان باور داشته باشیم، سختگیرانه با خود حرف نزنیم و با کلمات انگیزه بخش و آرامش دهنده، خود را به سمت کارهایمان ببریم. این راهکار واقعا معجزه می کند، امتحانش کنید…

5. واقع بینانه برنامه ریزی کنید.

یکی دیگر از راه های واقعا موثر برای مقابله با تنبلی و اهمال کاری این است که برنامه ریزی واقع بینانه ای داشته باشید؛ یعنی بر اساس تجربه های قبلی خود، وقت و تلاش موردنیاز برای انجام کارها را خوب تخمین بزنید. اگر می خواهید از استرس و فشردگی پروژه ها دور بمانید، یک بازه زمانی به زمان کل اضافه کنید و برای جلوگیری از تنبلی و اهمال کاری هم یک موعد تحویل و آخرین مهلت برای به اتمام رساندن کارها داشته باشید.

6. لذتها را به تاخیر بیندازید و کارهای مهم را در اولویت قرار دهید.

مهم ترین روش ذهنی برای مبارزه با تنبلی و اهمال کاری این است که ذهن شما یاد بگیرد برای رسیدن به یک هدف مهم، باید دشواری انجام دادنش را تحمل کند و برای مدتی لذتها را فراموش کند. برای مبارزه با تنبلی شما باید یاد بگیرید که لذت خود را به تعویق بیندازید و اگر کار مهمی در لیستتان دارید، ابتدا آن کار دشوار را انجام دهید.

7. استراحت کنید!

شاید برایتان تعجب آور باشد که یکی از روشهای مقابله با تنبلی و اهمال کاری این است که استراحت داشته باشید و به ذهنتان فرصتی برای تجدیدقوا بدهید. زیاد کردن و فشار آوردن به خودتان باعث می شود ذهنتان خسته شود و از بیشتر طفره برود؛ پس هر زمان دیدید در برابر انجام دادن کارها مقاومت می کنید، خوب است به خودتان استراحت بدهید تا با انرژی بیشتر به کار اصلیتان برگردید.

8. عوامل حواس پرتی را کنار بگذارید.

اگر می خواهید درس بخوانید، موبایل را از خود دور کنید و تلویزیون را خاموش کنید. اگر می خواهید با کامپیوترتان کار کنید، اتصال به اینترنت را قطع کنید و متمرکز روی پروژه خود وقت بگذارید. ابزارهایی مثل گوشی موبایل، تلویزیون، رادیو، اینترنت و… با اینکه بسیار کاربردی هستند؛ اما حضورشان در زمان کار و مطالعه باعث حواس پرتی شما می شود. پس به جای اینکه هر بار با زنگ گوشی یا صدای تلویزیون حواستان پرت شود و دوباره روی کارتان متمرکز شوید، عوامل حواس پرتی را کنار بگذارید.

8. از قانون 5 ثانیه مل رابینز کمک بگیرید.

یکی از کارهای واقعا موثر برای از بین بردن هر گونه بهانه و هر مدل اهمال کاری، قانون 5 ثانیه مل رابینز است که در سایت جنگجوی درون، خلاصه این کتاب ارزشمند را برایتان قرار دادیم. مل رابینز در کتاب قانون 5 ثانیه اش می گوید که هر زمان خواستید کار مهمی انجام دهید، از 5 تا 1 بشمارید و بعد شروع به انجام آن کار بکنید. می خواهید ورزش کنید ولی تنبلی می کنید؟ 5…4…3…2…1 و لباس ورزشی خود را بپوشید و شروع کنید. می خواهید صبح ها زودتر آماده رفتن به محل کارتان باشید ولی در رختخواب بودن را دوست دارید؟ 5…4…3…2…1 و سریع از جایتان بلند شوید. بعد از شمارش از عدد 5 تا عدد 1 بدون فکر کردن و صرف انرژی شروع به انجام آن کار خواهید کرد و موانع ذهنی شما در برابر آن کمتر می شود. چند بار که با کمک قانون 5 ثانیه این کار را انجام دهید، دیگر انجام دادنش برایتان سخت نیست و می توانید سریعتر و راحت تر اقدام کنید. پیشنهاد می کنم خلاصه کتاب قانون 5 ثانیه مل رابینز را حتما مطالعه کنید.

9. به این فکر کنید که تنبلی و اهمال کاری چه نتایج بدی به دنبال دارند؟

یکی از راه های مقابله با تنبلی و اهمال کاری این است که خودتان را از نتایجش بترسانید. مثلا اگر برای کنکور درس می خوانید، به خودتان یادآوری کنید که در صورت درس نخواندن و تنبلی کردن، نمی توانید در رشته و دانشگاه محبوب خود قبول شوید. اگر کارمند یا فریلنسر هستید، به خودتان یادآوری کنید که انجام ندادن کارها باعث تلنبار شدنشان، ناراضی شدن کارفرما و افزایش فشار می شود. همانطور که فکر کردن به فرد ایده آل ذهنی و فردی که می خواهید در آینده به او تبدیل شوید انگیزه بخش است، ترسیدن از موقعیت فردی که نمی خواهید به او تبدیل شوید هم باعث می شود حرکت کنید و از یکجا ماندن و هیچ کاری نکردن خودداری کنید. پس چند لحظه به این سوال فکر کنید که اگر این کار را انجام ندهم، چه اتفاقی می افتد؟ چه احساس بدی خواهم داشت؟ چه موقعیتی را از دست می دهم؟ چه چیزهایی باعث ناراحتی من خواهند شد؟

10. فقط شروعش کن!

اگر به خاطر کمال گرایی از انجام دادن کارهای خود طفره می روید، این شعار را به یاد داشته باشید که «فقط شروعش می کنم» باور داشته باشید که انسان بودن یعنی کامل نبودن، ما در مسیر کمال حرکت می کنیم و به تدریج خودمان، کارمان و زندگیمان را بهبود می دهیم. اگر به این خاطر کسب و کارتان را شروع نمی کنید، زیرا فکر می کنید دفتر کار خوبی ندارید یا نمی توانید بهترین و جذاب ترین وب سایت را طراحی کنید، شعار فقط شروعش کن را به یاد بیاورید و با هر شرایطی شروع کنید و در ادامه مسیر، روز به روز بهتر شوید. وقتی شروع می کنید، اعتماد به نفس شما بیشتر می شود و کم کم با مهارت بیشتر، تجربه های بیشتر و اقدامات بیشتر به سمت کامل شدن نیز پیش خواهید رفت.

در این نوشته شما با دلایل اهمال کاری و تنبلی، ریشه های آن و روشهای مبارزه با آن آشنا شدید. آیا شما هم به مشکل اهمال کاری دچار هستید؟ برای ما بنویسید که کدام یک از این راهکارها را دوست داشتید و می خواهید از همین امروز آنها را امتحان کنید؟ و در آخر، از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

 

منبع: healthline