چگونه اعتماد به نفسمان را بالا ببریم؟

اعتماد به نفس یک موضوع ذاتی نیست؛ یعنی ما با اعتماد به نفس بالا به دنیا نمی آییم؛ بلکه باید به کمک اقدامات کوچک و تغییرات جزئی، اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم و به مرور زمان آن را بیشتر کنیم. همین تمرینهای کوچک روزانه باعث می شود که در زندگی شخصی و کاری، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم. در این نوشته یاد می گیرید که چگونه اعتماد به نفسمان را بالا ببریم؟ و چطور با اعتماد به نفس بالاتر، زندگی خود را شیرین کنیم؟ از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

چگونه اعتماد به نفسمان را بالا ببریم؟

 

17 راهکار عالی و تضمینی برای تقویت اعتماد به نفس

1. مهارتهای خود را لیست کنید.

هر مهارتی که دارید را بنویسید؛ حتی اگر آن مهارت در شغل یا کار شما مهم نیست، در لیست مهارتهایتان یادداشت کنید. مثلا اگر می توانید بهترین سوپ جوجه را درست کنید، این کار را در فهرست مهارتهایتان بنویسید. می توانید خانه را به سرعت تمیز کنید؟ این کار را هم یادداشت کنید. آیا می توانید آهنگها را خوب به خاطر بسپارید؟ این مهارت را هم در لیست بنویسید. هرگز مهارت های خود را دستِ کم نگیرید. به کاری که خوب انجام می دهید افتخار کنید و از به اشتراک گذاشتن این موارد با دیگران نترسید. حتی می توانید سوپ را درست کنید و به محل کارتان ببرید.

2. از حالا، تعریفهای دیگران را بپذیرید.

مهم نیست چه تعریفی از شما می شود، چه کوچک باشد و چه بزرگ، آن را قبول کنید. وقتی کسی از شما تعریف و تمجید کرد، تعارف نکنید و آن را بپذیرید. با این کار، متوجه می شوید که شما لایق این تعریفها هستید و ویژگی های خوب زیادی دارید. این موضوع مخصوصا بعد از سالها عدم پذیرش بسیار دشوار است؛ اما با تمرین کردن و پذیرفتن تعریف و تمجیدها عادت می کنید که این تحسینها را قبول کنید و خود را شایسته این قدردانی ها بدانید.

3. مطالعه کنید و اطلاعات خود را بالا ببرید.

یکی از بهترین روشها برای افزایش اعتماد به نفس، کسب دانش و اطلاعات بیشتر است. لازم نیست همه چیز را درباره همه موضوعات بدانید؛ اما اطلاعات خود را درباره موضوعات مهم مثل فوتبال، مد، آلبومهای موسیقی، سرگرمی و… افزایش دهید. وقتی آگاهی خود را بیشتر می کنید، می توانید در بحث ها و گفتگوها با اطلاعات بالاتر و قدرت بیشتر ظاهر شوید. با یادگیری مداوم، شما به فردی با اعتماد به نفس بالا و مطمئن تبدیل می شوید.

4. خود را به چالش بکشید و چیزهای جدید را امتحان کنید.

یکی دیگر از روشهای عالی برای افزایش اعتماد به نفس این است که خود را به چالش بکشید و حداقل ماهی یک بار، چیزی را تجربه کنید که تا به حال، تجربه اش نکرده اید. با امتحان کردن چیزهای جدید، تجربیات شما بیشتر شده و اعتماد به نفس شما بالاتر می رود. به یک رستوران جدید بروید و غذا بخورید، در یک کلاس هنری ثبت نام کنید، به مکانی سفر کنید که تا حالا آن منطقه را ندیده اید. این کارها، باعث تجربه های بهتر در زندگی می شود و به شما ثابت می کند که شهامت و اعتماد به نفس لازم برای انجام دادنشان را داشته اید.

5. سبک زندگی سالم تری داشته باشید.

اگر سبک زندگی سالم تری داشته باشید، این موضوع روی اعتماد به نفس شما تاثیر زیادی می گذارد. سبک زندگی سالم، عزت نفس را بیشتر می کند، ظاهر شما را زیباتر می کند و روی قدرت درونی و اعتماد به نفس شما هم تاثیر می گذارد. آب بیشتری بنوشید. خوردن غذاهای بی کیفیت را متوقف کنید. به پیاده روی بروید و در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید. یخچال خود را با میوه ها و سبزیجات سالم پر کنید.

یادتان باشد نیازی نیست که به یک مربی ورزشی تبدیل شوید تا اعتماد به نفس شما بیشتر شود؛ همین که سبک زندگی شما کمی سالم تر شود کافی است.

6. اطراف خود را با افراد حامی و پشتیبان و انرژی مثبت پر کنید.

آیا در حال حاضر، افرادی در زندگی شما حضور دارند که انرژی شما را می مکند و به شما حس بدی را منتقل می کنند؟ اگر در میان دوستان یا اعضای خانواده شما فردی منفی وجود دارد که مدام از شما ایراد می گیرد، حضورش در کنارتان، اعتماد به نفس شما را پایین می آورد و بزرگ منشی شما را نابود می کند! پس برای اینکه احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید، اطراف خود را با افرادی پر کنید که به شما حس خوبی را منتقل می کنند. باور کنید که با دور شدن از افراد منفی که اعتماد به نفس شما را پایین می آورند، زندگی شما بهتر می شود و آینده ای متفاوت و جدید را برای خود رقم خواهید زد.

7. شاد باشید و برقصید!

شاید باور نکنید ولی رقصیدن، اعتماد به نفس شما را بیشتر می کند! اگر بلد نیستید چطور برقصید مهم نیست؛ فقط صدای موزیک را بلند کنید و شروع به رقصیدن کنید. هرگز از نشان دادن خودِ واقعیتان نترسید و خود را از نظرها پنهان نکنید. شاد باشید و خود را لایق شاد زندگی کردن بدانید.

 

چگونه اعتماد به نفسمان را بالا ببریم؟

 

8. کمد لباس خود را با لباسهای زیبا و مناسب خود پر کنید.

آیا شما یک کمد پر از تیشرت و شلوار جین دارید که آنها را نمی پوشید؟ آیا چند لباستان شبیه به هم و به رنگ مشکی است که اصلا به شما نمی آید؟ اگر دوست دارید حس بهتری در زندگی داشته باشید، چند لباس خوب و زیبایتان را نگه دارید و کمدتان را خلوت کنید. یک یا دو کت اسپرت، یک یا دو لباس گرم، چند لباس با رنگ روشن و چند شلوار مناسب، برایتان کافی است. یادتان باشد که عقب ماندن از مد، هیچ شرمندگی و خجالتی ندارد. اگر لباس زیبا ندارید، با بودجه کم آنها را تهیه کنید. تغییرات ساده در ظاهر شما باعث می شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و دیدگاه دیگران نسبت به شما تغییر کند.

9. با افراد جدید آشنا شوید.

یکی دیگر از راه های تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس این است که با افراد جدید آشنا شوید. سر صحبت را با یک همکار جدید یا فرد تازه ای شروع کنید. در ابتدا از میزان صمیمی بودن افراد متعجب خواهید شد؛ اما دیگر از برقراری ارتباط با دیگران نمی هراسید و راحت تر با دیگران ارتباط برقرار می کنید.

10. روی حالت بدنی خود کار کنید.

دیگر با شانه های افتاده و نگاه های به سمت پایین راه نروید! از حالا شانه های خود را بالا بگیرید، کمرتان را صاف کنید و با نگاه مستقیم و رو به جلو راه بروید. در موقعیتهای مختلف از برقراری تماس چشمی با دیگران نترسید و اجازه دهید که دیگران از طرز نگاهتان به میزان اعتماد به نفس درونتان پی ببرند.

11. هر روز، چیزی که درباره خودتان دوست دارید را بنویسید.

وقتی خودتان را همه جوره دوست داشته باشید، اعتماد به نفس خودتان هم بیشتر می شود. برای اینکه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید، هر روز صبح، چیزی که درباره خودتان دوست دارید را بنویسید. از مدل موهای زیبایتان گرفته تا قلب مهربانتان، مهم است که از صفات خوب خودتان باخبر باشید و خودِ واقعیتان را دوست داشته باشید.

12. بیشتر کار کنید.

یکی دیگر از راه های تقویت اعتماد به نفس مخصوصا در شغل و کارتان این است که بیشتر کار کنید. درخواست کنید که کار بیشتری را انجام دهید. این موضوع شما را به چالش می کشد تا بهترین تلاشتان را انجام دهید. این کار، اعتماد به نفس شما را تقویت کرده و به شما ثابت می کند که توانمند و قوی هستید. این موضوع باعث افزایش شجاعت و شهامت در وجود شما نیز می شود. اضافه کاری در بعضی مواقع باعث می شود که با افرادی کار کنید که قبلا با آنها همکاری نکرده اید و همین، دایره ارتباطات شما را گسترش می دهد.

13. از جملات تاکیدی استفاده کنید.

هر روز به آینه نگاه کنید و به خود بگویید که «من کافی هستم، من هر روز اعتماد به نفس بیشتری خواهم داشت، من ارزشمند هستم.» این موضوع باعث می شود که بدانید واقعا ارزشمند هستید. همین حرکت ساده، روز به روز اعتماد به نفس شما را بیشتر می کند.

14. منتقد درونی خود را نادیده بگیرید.

همه انسانها، منتقد درونی دارند که به آنها شک و نگرانی را تلقین می کند. برای اینکه اعتماد به نفسمان را بالا ببریم، باید یاد بگیریم که دست از سرزنش و انتقاد خود برداریم و به صدای منتقد درونمان گوش ندهیم. باور داشته باشید که آن صدای سرزنشگر، تنها یک صداست و همیشه می خواهد شما را عقب نگه دارد. افراد با اعتماد به نفس متوجه شده اند که این صدای منفی، کاملا نادرست است و نباید به حرفهایش گوش داد.

15. خودتان را با هیچ کس دیگری مقایسه نکنید.

مقایسه کردن، از بدترین عادتهایی است که به اعتماد به نفس افراد آسیب می زند. همیشه فردی وجود دارد که اعتماد به نفس بیشتری از شما دارد و اگر شما روی آن افراد تمرکز کنید، دیگر اعتماد به نفس خودتان را نمی بینید و همین کار، شما را پایین می آورد. هرکسی، اهداف و آرزوهای خاص خودش را دارد؛ پس به جای مقایسه خود با زندگی دیگران، روی اهداف خودتان تمرکز کنید و برای رسیدن به آرزوهای شخصی خودتان گام بردارید.

16. به درون ترسهایتان بپرید.

احتمالا شما هم بدون دلیل خاصی از انجام دادن کاری خودداری می کنید، از خودتان بپرسید که چرا همیشه می ترسید و کارهای مهم را انجام نمی دهید؟ ممکن است از چیزهای ناشناخته می ترسید، ممکن است ترس از قضاوت و نادیده گرفته شدن دارید! اما اگر همیشه بترسید و این دیدگاه ها را داشته باشید، هیچ وقت کاری انجام نخواهید داد. باور داشته باشید که دنیا، جای ترسناکی نیست. برای افزایش اعتماد به نفستان، کارهایی را انجام بدهید که همیشه از انجام دادنش می ترسیدید! این کارها باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

چگونه اعتماد به نفسمان را بالا ببریم؟ با پریدن به درون ترسها و انجام دادن کارهای جدید.

17. راز افزایش اعتماد به نفس افراد قدرتمند را بپرسید.

در اطراف شما، افرادی با اعتماد به نفس بالا حضور دارند که شما را می شناسند و دوستتان دارند. شما می توانید از این افراد بپرسید که راز تقویت اعتماد به نفسشان چه بوده است؟ و سپس آن راهکارها را برای خودتان عملی کنید تا اعتماد به نفس شما هم بیشتر شود.

در این نوشته با 17 راهکار عالی برای افزایش اعتماد به نفس آشنا شدید. حالا می دانید که چگونه اعتماد به نفسمان را بالا ببریم؟ با انجام دادن این روشها و راهکارها، شما می توانید اعتماد به نفس و عزت نفس خود را بیشتر کنید و به عنوان فردی قوی تر و فعال تر در جامعه ظاهر شوید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

منبع: lifehack