همه ما افرادی را دیده ایم که وقتی می خواهند کاری را انجام بدهند، می ترسند و نمی دانند که انجام آن کار برایشان ممکن است یا نه. اصطلاحا می توانیم بگوییم که این افراد خودباوری ندارند. اما خودباوری چقدر در موفقیت موثر است؟

آیا اینکه خودباوری داشته باشیم برای رسیدن به موفقیت کافی است یا نیاز است که کارهای دیگری را نیز انجام بدهیم و مهارت های دیگری نیز داشته باشیم؟ اصلا خودباوری چطور به دست می آید و نشانه های نداشتن آن چیست؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا باهم این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم که اصلا خودباوری چیست و چقدر می تواند در موفقیت ما تاثیرگذار باشد و اصلا اگر خودباوری ندارید، چطور می توانید آن را به دست بیاورید.

افزایش خودباوری

خودباوری چیست؟

اولین سوالی که ممکن است برایتان ایجاد شود، این است که اصلا خودباوری چیست و به چه چیزی خودباوری گفته می شود. اگر بخواهیم به زبان ساده این کلمه را تعریف کنیم، باید بگوییم که خودباوری به معنای قبول داشتن خودمان است و وقتی که می خواهیم کارهای مختلفی را انجام دهیم این کلمه معنی خاصی پیدا می کند.

مثلا اگر خودباوری کافی نداشته باشید، هرگز نمی توانید از شغلی که دوستش ندارید خارج شوید و به شغل دلخواه خودتان بروید یا اگر خودباوری نداشته باشید، به خودتان اجازه اظهار نظر در جمع های مختلف را نمی دهید چون فکر می کنید که ممکن است نظر شما درست نباشد.

البته شاید متوجه شده باشید که خودباوری تقریبا با اعتماد به نفس و عزت نفس یکی است و تفاوتی با این موارد ندارد. می توانیم بگوییم که داشتن عزت نفس و اعتماد به نفس ترکیبی است که می تواند در ما خودباوری ایجاد کند و باعث شود که بتوانیم کارهای دلخواه خودمان را در زندگی انجام دهیم.

خودباوری

خودباوری چه نقشی در موفقیت دارد؟

حالا به سوال مهمی می رسیم که در ابتدای این مقاله باهم بررسی کردیم. اینکه اصلا خودباوری چه نقشی در موفقیت دارد و آیا تنها داشتن خودباوری کافی است و می تواند ما را به موفقیت برساند یا خیر؟

باید بدانید که خودباوری در نتیجه داشتن مهارت و باور به مهارت ها و ویژگی های خودمان به دست می آید. یعنی مثلا ممکن است شما یک حسابدار باشید و مهارت های مرتبط با حسابداری را داشته باشید. در کنار این مهارت باید خودباوری نیز داشته باشید و مطمئن باشید که مهارت شما می تواند به کسب و کارها و شرکت های زیادی کمک کند تا بتوانید در شغل خودتان موفق شوید و به درآمدهای بالا برسید.

اگر این خودباوری در شما وجود نداشته باشد، قطعا به فردی تبدیل می شوید که مهارت خیلی بالایی در کار خود دارد اما درآمد و حقوقی که لایقش است را دریافت نمی کند و نمی تواند حقوق بیشتری نیز درخواست کند.

احتمالا همه ما افرادی را دیده ایم که چنین حالتی دارند و دانش و مهارت بسیار بالایی در کار خودشان دارند اما وضعیت مالی و شغلی بسیار بدی را سپری می کنند. البته خودباوری فقط برای شغل کارآیی ندارد و در مورد هرچیز دیگری می تواند کاربردی باشد. مثلا کسی که خودش را زیبا می داند نیز در این زمینه خودباوری دارد.

اگر شما خودباوری و مهارت یا ویژگی را در کنار هم داشته باشید، می توانیم بگوییم که با تصمیم گیری و برنامه ریزی و اقدام درست می توانید به موفقیت های بسیار فوق العاده ای برسید و در کار خودتان بسیار موفق شوید.

اما اگر یکی از این موارد را نداشته باشید، به مشکل خواهید خورد. نداشتن خودباوری را توصیف کردیم و گفتیم که باعث می شود شما مهارت بالایی داشته باشید اما نتوانید در زمینه شغلی موفق باشید.

حالا از طرفی افرادی هستند که مهارت را ندارند اما باور زیادی به خودشان دارند و اصطلاحا می گوییم طرف اعتماد به سقف دارد. این موضوع یعنی خودباوری کاذب می تواند بسیار خطرناک باشد؛ چون ممکن است باعث شود فرد موردنظر دست به کارهای احمقانه ای بزند و شکست های سختی را تجربه کند.

پس باید توجه کنید که هم روی اعتماد به نفس و عزت نفس و در مجموعه خودباوری خودتان کار کنید و هم در کنارش روی مهارت های خودتان کار کنید تا بتوانید خودباوری تان را افزایش داده و به موفقیت های خوبی برسید.

نقش خودباوری در موفقیت

افزایش خودباوری چگونه انجام می شود؟

افزایش خودباوری موضوعی بسیار گسترده است و کتاب ها و آموزش های زیادی در این زمینه وجود دارد. اما چند نکته مهم در مورد این موضوع هستند که با انجام آنها می توانید تا حد زیادی، افزایش باور به خودتان را تجربه کنید و به خودتان بیشتر باور داشته باشید. در ادامه این موارد را باهم بررسی خواهیم کرد.

 

1- خودتان را بپذیرید:

اولین و مهمترین نکته در داشتن خودباوری این است که خودتان را همینطور که هستید بپذیرید. هیچ انسانی دقیقا شبیه انسان دیگری نیست و این موضوع حتی در دوقلوهای یکسان نیز به اثبات رسیده است.

پس این کاملا اشتباه است که خودمان را با دیگران مقایسه کنیم و چون دیگران مهارت یا ویژگی دارند که ما نداریم، خودمان را سرکوب و سرزنش کنیم. برای اینکه بتوانید تغییری در خودتان ایجاد کنید، ابتدا باید خودتان را در وضعیت فعلی بپذیرید.

مثلا ممکن است شما فردی درون گرا باشید، در این صورت نباید خودتان را با همکار یا دوستی که برونگرا است و می تواند راحت تر ارتباط برقرار کند مقایسه کنید و به این خاطر خودتان را سرزنش کنید. بلکه باید ابتدا این موضوع را بپذیرید که فردی درون گرا هستید و حالا به دنبال این باشید که خودتان را در همین حالت رشد دهید و روش های ارتباطی مناسب خودتان را یاد بگیرید.

 

2- از اظهار نظر نترسید:

اگر خودباوری کمی داشته باشید، احتمالا هرگز اظهار نظر نمی کنید چون می ترسید که نظر شما توسط دیگران قبول نشود و یا درست نباشد. اما باید بدانید که اظهار نظر نکردن باشد می شود که روز به روز خودباوری شما کمتر و کمتر شود و نتوانید زندگی را بسازید که خودتان می خواهید.

به همین خاطر سعی کنید حتی به غلط نظرات خودتان را در مورد چیزهای مختلف بگویید و از رد شدن نترسید. ابتدا می توانید در مسائل کوچک این کار را انجام دهید تا ترس از شکست شما بریزد و بعد کم کم در مورد موضوعات بزرگتر مانند جلسات کاری خودتان اظهار نظر کنید.

 

3- تصمیم بگیرید:

شاید برایتان عجیب باشد اما اکثر افرادی که خودباوری کمی دارند، سعی می کنند تصمیم گیری در مورد موضوعات مختلف را به دیگران واگذار کنند و خودشان تصمیمی نمی گیرند. مثلا در ساده ترین حالت وقتی از این شخص پرسیده می شود که در رستوران چه غذایی می خواهد، می گوید فرقی نمی کند و می خواهد که برایش غذایی را انتخاب کنند.

برای عبور از این حالت، توصیه می کنیم که سعی کنید در مورد مسائل مختلفی شخصی و زندگی خودتان تصمیم گیری کنید تا این موضوع را یاد بگیرید و این کار می تواند تاثیر زیادی را در افزایش باور به خود داشته باشد.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد خودباوری صحبت کردیم و گفتیم که این موضوع چه نقشی در موفقیت دارد و اینکه اصلا با باور داشتن به خودتان می توانید به موفقیت های بزرگ برسید یا خیر. در ادامه باهم بررسی کردیم که خودباوری چیست و چه تفاوتی با اعتماد به نفس و عزت نفس دارد و همچنین گفتیم که نقش آن در موفقیت چیست.

در بخش آخر نیز باهم چند نکته برای افزایش خودباوری را بررسی کردیم تا بتوانید از آنها استفاده کنید و خودتان را رشد دهید. تکنیک های گفته شده بسیار ساده هستند اما یادتان باشد که همیشه ساده ترین چیزها می توانند تغییرات بزرگی را ایجاد کنند.